ه‍.ش. ۱۳۹۰ مهر ۲۷, چهارشنبه

میلاد حضرت علی ع و مراسم دیگ جوش در لاهیجان

  •  
     
     with Farideh GolshahiMehregan Fallahkheirوحيد گلشاهيحاج حسین گلشاهیاسمعیل گلشاهیمجمع الصنایعمشتاق علیشاهHooshang Khغلامعلی گلشاهیسیروس گلشاهیNoor Tawakoliحاج رضا گلشاهیNezhat GolshahiReza Tavakoliand Mohammed Taghi Tawakoli.
     ·  ·  · Share · 14 June
      • Mohammad Bagher Golshahi جشن تولد حضرت امیر (ع) در 55 سال پیش و اجرای مراسم دیگ جوش
        14 June at 19:53 ·  ·  2 people
      • Mohammad Bagher Golshahi از همشهریان تقاضا دارم مابقی را شناسایی و تگ فرمایید
        14 June at 19:58 ·  ·  2 people
      • Reza Tavakoli این عکس فوقالعاده زیبا وباارزش است ، من خودم سیروس غلامعلی و اسمعیل آقای مرحوم را در این سن وسال بخاطر ندارم ولی حاج حسین و حاج رضا را بخوبی بیاد دارم همه رفته گان روحشان شاد و یادشان گرامی باشد . مشتاق علیشاه اسمش مسبوقی بود و جلوی شهرداری سابق منزل داشت با پسرش دوست بودم و گاهگاهی به خانه ایشان میرفتیم و بازی میکردیم همه دراویش لاهیجان یادشان همراه باخوشی باشد و تشکر از باقر آقا گلشاهی
        15 June at 16:41 ·  ·  3 people
      • Mohammed Taghi Tawakoli به بهانه این عکس زیبا وبا ارزش اقرا ر میکنم همه گلشاهی ها را دوست دارم برای همه آنها یی که زنده اند آرزوی سلامتی دارم وبرای وفات یافتگانشان طلب آمرزش می نمایم
        15 June at 19:54 ·  ·  3 people
      • Hooshang Kh 
        مرحوم مشتاق علیشاه را بیاد دارم و مورد احترام بسیاری از لاهیجانیها بود.. هیج مراسم «دیگ جوشی» بدون حضور مرحوم مشتاق کامل نبود. نمیدانم تاچقدر واقعی است و یا در اثر «تلقینات» بخاطرم مانده و فقط جنبه ذهنیت دارد. بهرحال ایشان بایستی با دست مبارک تا آرنج در دیگ جوش فرو میبردند و باصطلاح آنرا « هم» میزدنند تا آن دیک «متبرک» بشود. و تمام دستش تا آرنج برنگ لبو سرخ میشد. این «روایت» عمری بیش از ۵۵ سال دارد و من آنرا در همسایگی ما در خانه خانواده محترمی بنام رحیمی (پدر و مادر بهمن رحیمی) در خاطردارم. تایید درستی و یا نادرستی آن بعهده ماقبل ترهاست.
        16 June at 23:27 ·  ·  3 people
      • Mohammed Taghi Tawakoli من قبلا هم چنین چیزی را شنیده بودم ولی خودم به چشمم ندیدم.
        17 June at 13:46 ·  ·  2 people
      • Hooshang Kh باز هم ناروشن در ذهنم است که «درویش» را با یاحق گویان روز آخر پخت (دوم و یا سوم) نزدیکیهای ظهر میآوردند. شاید آقای بهمن رحیمی که قدری بزرگتر بودند وچون این مراسم (هم زدن یکباره دیک جوشان با دست) در منزل آنها انجام میشد اطلاعات دقیقتری بدهد. بهرصورت عکس بسیار تاریخی و نمایانگر بخشی از سنتهای گذشته شهرما است. بادرود
        17 June at 14:14 ·  ·  1 person
      • Jalil Atrchian بنابه اظهار حاج خانم پروین گلشاهی روحانی نشسته سمت راست سیدهاشم محاوری --- پشت سر مشتاق علیشاه اقایی بیدار غمزه ای--- سمت چپ پشت سراسماعیل گلشاهی عبداله دلجو --- سمت چپ نشسته پشت سرروحانی جلواسماعیل گلشاهی عبداله گلشاهی می باشند
        17 June at 23:22 ·  ·  1 person
      • Hooshang Kh باعتقاد من عبدالله گلشاهی خیلی کوچکتر از سیروس گلشاهی بایستی باشد! در حالیکه آندو در عکس تقریبآ در یک سن و سال بنظر میآیند.
        17 June at 23:30 ·  ·  1 person
      • Azam Khoshkam واااااااااای چه عکس جالبی. تولد حضرت علی و دیگ جوش خانه پدر بزرگم.... با نگاه اینجور عکسها مارو به خاطرات گذشته میاندازد. من این عکس را خبلی دوست داااااااااارم. ومادر مرحومم زنده یاد نسرین گلشاهی عاشق مولا علی و مراسم دیگ جوش بود. و همچنین کسانی در کنارمان تیستند روحشان شااااااااد ویادشان گرامی باد. با تشکر از شما آفای محمد باقر گلشاهی خاظره ها وگذشته ها را زنده کردی ممنونو. به امید دیدار
        26 September at 12:47 ·  ·  1 person
      • Mehregan Fallahkheir 
        عکس بسيار زيبا، تاريخی و جذابی است. به‌نظر می‌رسد اين عکس حدودا متعلق به 75 سال پيش باشد نه 55 سال (برخلاف نظر دايي‌جان، آقای گلشاهی). اگر به بچه‌های عکس دقت کنيد در حدود 10 سال و يا در همين حدود هستند و از زمان سن تولد آن‌ها می‌توان تشخيص داد (به‌عنوان مثال مرحوم اسماعيل گلشاهی متولد 1313 است) اين عکس متعلق به اوايل دهه‌ی 20 است و شايد بعد از سقوط رضاخان که معمولا مراسم مذهبی اجازه‌ی اجرا نداشته و اينک با آزادی سال‌های پس از سقوط، انجام داده شد.
        27 September at 12:48 ·  ·  2 people

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر