ه‍.ش. ۱۳۹۴ فروردین ۲۷, پنجشنبه

گشت بهاره در باغات چای لاهیجان در یک روز آفتابی فروردین و همسایگان بوته های چای

باغ چای
لاهیجان
Brassicaceae.Alliaria cf
  این عکس که درفیسبوک گذاشته ام بوتانیست ها و دانشمندان گیاه شناس این اسم را یاد آور شده اند ولی اسم فارسی اش را نگفتند 

گل فراموشم مکن
لاهیجان

Urtica dioica  Nettle
 ُُگزنه
لاهیجان
یکی از محققهای گیاه شناسی در صفحه بوتانیست ها و گیاه شناسی نوشته بود که در اکثر روستاهای لرستان و استان مرکزی مردم لخت میشوند و در گزنه زار قلت میزنند چون اعتقاد دارند که نیش زدن گزنه ها درد و امراض شان را درمان و دردشان بهبود می یابد و حتی چند نفر باو گفته اند که درد کمر و پا داشته اند خوب شده است .....هاهاها  

گل فراموشم مکن 

Chelidonium majus , مامیران
لاهیجان

شمعدانی وحشی Geranium
لاهیجان

بنفشه لاهیجان.   Viola odorata 

Nasturtium officinale
 بولاغ اوتی یاعلف چشمه یا ترتیزک ابی در اردبیل برای آش دوغ مصرف میکنند 
درلاهیجان 

  vinca minor پیچ تلگرافی
درلاهیجان 

گندمک

گل فراموشم مکن 

 Rhynchocorys elephas فیلی

Ranunculus muricatus

عشقه
درلاهیجان 

سوف حصیر بافی

 ilex spinigera
 "اسم فارسی "خاس
درلاهیجان 
سر شاخه بوته قدیمی بلندتر از قد آدمی بالای کوه تالش محله دیوشل جاده لنگرود به لاهیجان 
به نظر من اگر اسمش" خس " میبود بهتر میشد
درحیاط موزه خانه محسن مقدم در خیابان امام خمینی تهران که متعلق به دانشگاه تهران است دیدنی است و چند بوته ی قدیمی خاس  یا ازملک جنگل های گیلان را کاشته اند و بسیار سبز و زیبا بچشم میآمد من عکسش راگرفتم بعدآ تقدیم میکنم
هم چنین در کتشال لاهیجان در باغ دکتر آهنی دیدم که جنگل کوچکی از درختچه های کومار زالزاک لاهیجان جمع آوری کرده بود و مرتب آبیاری میکرد و به آنها میرسید 

 شکوفه های کومار، زالزالک وحشی ، سیاه ولیک

Fragaria vesca plant
   چن پیل .توت فرنگی وحشی
زیر بوته های چای
هنوز در لاهیجان وجود دارد و منقرض نشده است
امسال خودم با دوربینم گرفتم 

Ajuga ap.

شکوفه های زالزالک کومار سیاه ولیک

پامچال لاهیجان

از دور جاده کمر بندی لاهیجان 

من و فریدون جلیلی با فتو استیکی که خودم درست کردم 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر